Friday, December 31, 2010

1.1.11

entry ni kutulis buat peringatan diri sendiri. aku buat entry kul 1. 48am. time ni sejuk gila! kaki tanganku menggigil. Tak tahan aku! Sambil dengan syeikh maher [kalau x silap aku] ngaji, jari2 kecik ku pantas menaip papan kekunci. Tenang. Tu perkataan yg boleh kugambarkan pada waktu skrg ni. Meskipun, thoracicku terasa pressure sikit.

Dulu, tika aku sekolah rendah n menengah dulu, aku dengar berita, remaja mati bunuh diri, remaja mati 'hero' ditengah jalan, sumanya aku buat tak endah. x rasa apa2 pun. Sebab, aku x paham. Ala, perkasa besa la mati. Suma org akan mati. tu gerak hatiku. atau sebab mereka suma aku x kenal.

Tp sejak, kakiku melangkah ke dunia mahasiswa, aku lebih mengerti, apa tu kematian. Dan benda tu, makin terasa, bila ramai saudara mara ku, terutamanya, pak cik, mak cikku, yg pergi selama-lamanya[moga ruh mereka dicucuri rahmat]. Aku yg duk jauh ni, hanya tumpang sedih.

terasa giliranku pula menanti. hanya menunggu saat. bila aku dikhbarkan oleh rakanku baru2 ni, yg seorg juniorku telah meninggal, aku terkesima. Walaupun aku tak rapat ngan arwah, namun kami pernah makan semeja dulu. Allah lebih menyayanginya, dia pergi dahulu dari aku.

dan tahun lepas juga, aku dikejutkan ngan kematian dengan isteri ustaz yg mengajarku skul rendah dulu akibat breast cancer. macam satu petanda dan satu peringatan kepadaku. huh. bukan nak takutkan diri sendiri, tapi tu la alam realiti.

tahun 2011 sudah menjelma, meniggalkan 2010 dibelakang dengan seribu satu kisah. perkara yg dah berlalu, biar la menjadi pengajaran buat diri. jangan sampai membakar diri. terus ke hadapan. gunakan la sebaik masa yg ada. perbahurui niat, tetapkan matlamat, tuntutlah ilmu, perbaik amalan, n buatlah ihsan.

sekian....

No comments:

Post a Comment